Een schoonmaakbedrijf kiezen dat uitblinkt in kwaliteit én bijdraagt aan goede arbeidsomstandigheden en duurzame marktwerking? Kies dan voor een bedrijf met het Keurmerk Schoon. Schoonmaakbedrijven die aangesloten zijn bij het Keurmerk Schoon hebben namelijk de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (CVM) ondertekend. Deze code staat voor kwaliteit, eerlijke arbeidsomstandigheden en maatschappelijke verantwoordelijkheid in de schoonmaakbranche.

Een Keurmerk dat Verantwoordelijk Marktgedrag garandeert
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag legt vast dat bij de inkoop van schoonmaak de kwaliteit van het werk en goede arbeidsomstandigheden leidend zijn. Keurmeester Nico legt uit: “Door het naleven van deze code dragen schoonmaakbedrijven bij aan een duurzame marktwerking. Dit betekent dat aanbestedingen niet langer alleen gebaseerd zijn op de laagste prijs, maar op de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Hierdoor ligt de nadruk op kwaliteit en eerlijke concurrentie.”

“Bij schoonmaakbedrijven met het Keurmerk Schoon is de prijs van de schoonmaak ondergeschikt aan de te leveren kwaliteit”

Het belang van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag
“De behoefte aan verantwoordelijk marktgedrag in de schoonmaakbranche werd duidelijk na de grote schoonmaakstakingen in 2010. Vakbonden kwamen in actie tegen de neerwaartse prijsspiraal. Door het (nieuwe) systeem van aanbesteden gunden steeds meer opdrachtgevers hun opdracht aan schoonmaakbedrijven met de laagste prijs. Het gevolg was een ‘race to the bottom’”, vertelt Keurmeester Nico. Om dergelijke conflicten in de toekomst te voorkomen, werd in 2011 de Code Verantwoordelijk Marktgedrag opgesteld. Deze code stelt dat inkopers niet alleen kijken naar de prijs, maar de offerte ook beoordelen op kwaliteit en goede arbeidsomstandigheden. Hierbij spelen opdrachtgevers, schoonmaakbedrijven en intermediairs een belangrijke rol.

De verplichtingen en zelfverklaring
Keurmeester Nico: “Schoonmaakbedrijven die aangesloten zijn bij Keurmerk Schoon moeten de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekenen én naleven. Daarnaast moeten zij jaarlijks een zelfverklaring opstellen waarin ze beschrijven hoe ze in de praktijk omgaan met de code.” Deze zelfverklaring wordt centraal gepubliceerd, waardoor het voor de markt duidelijk is hoe het betreffende schoonmaakbedrijf de code naleeft en zich verantwoordelijk gedraagt. Op deze manier zijn ze aanspreekbaar op hun beloften en dragen ze bij aan een verbeterde positie van schoonmakers in de markt.

Het effect van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Dankzij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag zijn de aanbestedingsprocedures sterk veranderd. “Opdrachtgevers die eerder alleen op basis van de laagste prijs aanbesteedden, werden door de codecommissie aangesproken. Dit leidde tot nieuwe aanbestedingen met betere criteria dan alleen prijs. Hierdoor worden nu de juiste prijs/kwaliteitverhoudingen gewaarborgd en wordt verantwoordelijk marktgedrag gestimuleerd”, aldus Keurmeester Nico.

.