“Het Keurmerk Schoon is iets waarmee we als branche in beeld zijn”, vindt André Ponsen van SVP Schoonmaakdiensten. “Als je met een Keurmerk Schoon-bedrijf zaken doet, dan doe je zaken met een bedrijf dat de boel op orde heeft. Een bedrijf dat zijn belastingen en premies afdraagt, de cao correct toepast en – niet onbelangrijk – de Code verantwoordelijk marktgedrag naleeft. Je mag er als inkopende partij vanuit gaan dat het hele pakket voor elkaar is. Wat ik er wel altijd bij zeg: het is geen garantie voor een schoon gebouw! Maar dat is natuurlijk ook op orde bij ons”, vertelt André lachend.

Meerwaarde voor opdrachtgevers

“De meerwaarde van het keurmerk voor opdrachtgevers? Die lijkt me duidelijk, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook nog wel eens moet uitleggen. Die gesprekken bij potentiële klanten zijn sowieso heel anders dan vroeger. Toen was ik wat nederiger, zeiden we overal ja op. Nu zijn wij ook kritisch naar de klant toe. Willen wij hier wel schoonmaken? Dus vertel ik over de voorwaarden voor het keurmerk en over de Wet arbeid vreemdelingen. En dat we daar op getoetst worden, zodat zij weinig risico lopen.”

Voor het Keurmerk Schoon moet je veel zaken op orde hebben. Je bedrijf wordt daar regelmatig op getoetst. “Eén keer per jaar komt de aankondiging voor de inspectie binnen. Ik stuur de e-mail dan direct door met de mededeling ‘jongens, het is weer zover’.

Ik moet eerlijk bekennen dat het er tijdens de lunch dan direct over gaat. Het is een klus, maar inmiddels zijn we er bedreven in. In het begin waren de controles twee keer per jaar, inmiddels is dat nog maar één keer per jaar.”

Gedragscode belangrijk aspect bij SVP Schoonmaak
Ponsen vertelt dat hij het belangrijk vindt dat het Keurmerk ook intern leeft. “Ons bedrijf heeft het Keurmerk Schoon dus handel daar ook naar. Het is een mooi middel om mensen scherp te houden dat we ergens voor staan. Als je het Keurmerk Schoon hebt, dan committeer je je ook aan een bepaalde manier van handelen. En dat geldt zeker ook op sociaal vlak. Er is een gedragscode, we hanteren fatsoenlijke normen voor de werknemers.”

“Zo weigeren we bijvoorbeeld de werkdruk zó hoog op te voeren dat we de schoonmakers op rolschaatsen het pand in zouden moeten sturen. Ik kan wel tien uur per dag schoonmaak beloven en acht uur rekenen omdat we dan goedkoper zijn, maar dat doen we niet. We verdienen geen geld over de ruggen van onze werknemers.”

“Dat leg ik ook zo uit aan onze klanten. Wij hanteren realistische uren. Zodat de schoonmakers met een lach naar hun werk gaan en met een lach thuiskomen.”

Andre Ponsen