Hoe kies je een schoonmaakbedrijf dat past bij jouw organisatie? Organisaties met veel inkoopkennis en -ervaring in huis weten heel goed hoe ze dat moeten doen. Maar er zijn ook organisaties waar die kennis ontbreekt. Daarom een handige checklist met 10 aandachtspunten.

1. Hoe schoon moet het zijn?
Een opdrachtgever bepaalt hoe schoon het moet zijn. Zijn wensen bepalen de frequentie en de aard van de schoonmaakwerkzaamheden. Hoe vaak worden de kantoren of vergaderzalen gestofzuigd? Hoe vaak worden de toiletten schoongemaakt? Moeten vingerafdrukken verwijderd worden van liftknoppen, deuren, binnenglas en deurklinken? En hoe vaak hebben ramen aan binnen- en buitenzijde een wasbeurt nodig? Kortom, weet goed wat je wilt.

2. Schoonmaakprogramma

Maak afspraken over het schoonmaakprogramma. Dat programma is onderdeel van het contract dat met je met het schoonmaakbedrijf afsluit. Hierin leggen beide partijen vast welke werkzaamheden worden uitgevoerd, en waar, wanneer en door wie dat wordt gedaan. Goede schoonmaak betekent ook dat de afgesproken werkzaamheden steeds opnieuw worden uitgevoerd. Een professionele organisatie zorgt daarvoor. Als alles klopt zijn de schoonmaakmedewerkers opgeleid en is er aandacht besteed.

3. Regulier en/of specialistisch onderhoud?

Schoonmaak kent regulier en specialistisch onderhoud. Regulier zijn de werkzaamheden die dagelijks of wekelijks worden uitgevoerd. Voor specialistisch onderhoud zijn speciale maatregelen vereist of is specifieke kennis noodzakelijk, zoals voor glazenwassen of gevelreiniging. Voor deze werkzaamheden wordt vaak op hoogte gewerkt. Om dat veilig te kunnen doen, moeten bedrijven zich aan strenge voorschriften houden.

4. Vervuilde situatie

Als sprake is van een vervuilde situatie is waarschijnlijk eerst een grote schoonmaak nodig om de ruimten in een conditie te brengen die de dagelijkse schoonmaak mogelijk en zinvol maakt. En naast goede schoonmaak is uiteraard ook het gedrag van gebruikers bepalend om het gebouw schoon te houden.

5. Keurmerk Schoon

Schoonmaak- en glazenwassersbedrijven die lid zijn van Schoonmakend Nederland, werken volgens extra eisen op wettelijke regels. Zij hebben het Keurmerk Schoon dat kwaliteit en financiële betrouwbaarheid uitstraalt. Deze bedrijven gaan netjes om met dienstverlening, personeel en administratie. Voor glazenwasserbedrijven is er de module Glas & Gevel bij het keurmerk.

6. Vooraf bekijken

Vooraf bekijken Vraag het schoonmaakbedrijf tijdig om ruimten en gebouwen die schoongemaakt moeten worden, te bekijken. Het bedrijf kan dan een inschatting maken van de benodigde tijd voor het schoonmaakwerk en de daaraan verbonden kosten (materialen al dan niet inbegrepen). Let op: wees realistisch en pas op voor aanbiedingen met een te lage prijs.

7. Vaste contactpersoon

Vraag naar een vaste contactpersoon bij het schoonmaak- of glazenwassersbedrijf. En bespreek vooraf de klachtenprocedure, zodat bekend is welke weg bewandeld moet worden bij klachten.

8. Wie komt schoonmaken?

Vraag wie er komt schoonmaken (bij voorkeur een vaste persoon of een vast team). Zijn de identiteitspapieren van deze persoon/personen in orde?

9. Bekijk de website van het schoonmaakbedrijf

Bekijk kritisch de website van het schoonmaakbedrijf. Staan er referenties op en zo ja, trek die eventueel na.

10. Lid van een brancheorganisatie?

Vraag of het bedrijf lid is van een brancheorganisatie en controleer of het in het bezit is van Keurmerk Schoon.