Als er stront aan de knikker is, hebben ze er spijt van
“Toen het Keurmerk Schoon geïntroduceerd werd, waren wij één van de eerste bedrijven die het keurmerk behaalde” vertelt Jurian Dol van Sanitize Schoonmaakbedrijf. “Helaas zie je nog steeds dat er mensen zijn die het niet zo nauw nemen met de regels. Die starten gewoon een schoonmaakbedrijfje. Terwijl ik denk dat het voor opdrachtgevers heel belangrijk is dat ze een deugdelijke partij in de arm nemen, een bedrijf dat continuïteit biedt én waarmee ze zelf geen risico lopen”.
Jurian legt uit dat er nog steeds opdrachtgevers zijn die niet weten dat zij bij het inhuren van een schoonmaakbedrijf verantwoordelijk gesteld kunnen worden als dat schoonmaakbedrijf zijn zaakjes niet op orde heeft. “Het Keurmerk Schoon bestaat onder andere uit de NEN 4401, een norm waar bijvoorbeeld ook uitzendbureaus aan moeten voldoen. Wij huren namelijk ook externe mensen in en veel opdrachtgevers weten niet dat zij bij problemen aansprakelijk gesteld kunnen worden. Die denken; als de tent maar schoon is, dan is het wel prima. Tot er stront aan de knikker is, dan hebben ze er spijt van. Dat risico van ketenaansprakelijkheid minimaliseer je door voor een bedrijf te kiezen met het Keurmerk Schoon”.
“Wij zijn een bedrijf met zo’n 100 werknemers. We nemen ons vak heel serieus. Helaas zijn er ook nog steeds mensen die denken ‘Ach ja, schoonmaken kan iedereen’. Dat vind ik soms ook wel een nadeel aan de ZZP-cultuur. Daar vind je halfbakken schoonmakers, niet gekeurde ladders, prijzen die niet kunnen. Dat moet je als opdrachtgever toch niet willen? Neem gewoon een bedrijf met Keurmerk Schoon.”
Jaarlijkse toetsing
Ieder jaar wordt Sanitize Schoonmaakbedrijf getoetst. Dat vergt veel voorbereiding, maar dat vindt Jurian geen verkeerde zaak: “Je blijft er scherp van. We kijken er wel iedere keer tegenop. Soms komt er tijdens de keuring iets naar boven dat we anders moeten inrichten of waar we consequenter in moeten zijn. Maar als het achter de rug is, dan geven we elkaar een klap op de schouder ‘dat hebben we weer netjes gedaan’.”
“Al met al is het ook gewoon prettig dat iemand van buitenaf eens meekijkt. Een frisse blik, daar krijg je nieuwe inzichten van.”
Dol vertelt dat de toetsing een nuttige stok achter de deur is om je zaken op orde te hebben. “Je personeelsdossiers moeten bijvoorbeeld kloppen. En je moet je werkwijze op een bepaalde manier inrichten zodat je aan de eisen voldoet. Als je het Keurmerk Schoon niet hebt, dan denk je daar misschien wat makkelijker over.”
Schoonmaken is een mooi vak
Bij het Keurmerk Schoon hoort ook dat je de Code Verantwoordelijk Markgedrag ondertekent én naleeft. Deze code vormt de sociale standaard voor de schoonmaakbranche, waarbij de focus ligt op oprechte aandacht voor de schoonmaker, partnership, transparantie en een eerlijke prijs. “Als je een fatsoenlijk bedrijf bent, dan moet zo’n code natuurlijk niet nodig zijn. Dat moet in je zitten, of dat nu in de schoonmaak is of welke branche dan ook. Dat is vanzelfsprekend. Overigens zou de code van mij ook wederkerig mogen zijn. Wij tekenen dat we goed voor onze mensen zorgen. De medewerkers zouden wat mij betreft ook mogen tekenen ‘wij nemen ons werk serieus’. Want we hebben een prachtig vak!”



